Kvalitative intervju
Eit kvalitativt intervju er eit stykke samtalekunst der forteljaren - den som blir intervjua - får løsna forteljingar og refleksjonar som set nytt lys på erfaringar og refleksjonar ho eller han har gjort seg gjennom sitt liv.
Kunsten må lærast gjennom prøving og feiling - for det finst inga oppskrift Kvar intervjuar må utvikle si form.
Kurs i kvalitativt intervju vil også vere ulikt frå gong til gong, for det vil vere ein interaksjon mellom kursleiar og deltakarar. Men dette er disposisjonen for kva denne samtalen bør omfatte:
A: Generelt
Munnleg historie og kvalitative intervju
Generelt - (“Røynda er femdimensjonal - lengde, breidde, høgde, tid - og oppfatning”)
Historie nedanfrå
Setje ord på “taus kunnskap” - og dele dei
Tre hovudroller: Forteljar - intervjuar - formidlar
Avklaring: Å samle/skape kjeldemateriale er noko anna enn å skrive historie
Kontekst - kva er det som gjer levd liv relevant som historisk kjeldemateriale?
Produksjonsmåte og produktivkrefter
Basis og overbygging
Objektivt og subjektivt
Kvardag og drame (stillstand og sprang - hendingar og kvardagar)
Samvirke og konflikt
Kva kan kvalitative intervju / munnleg historie brukast til?
Kvalitative studier
Offentleg diskurs
Lokal- og bedriftshistorie, familie- og slektshistorie, personlege memorar.
Formidling i museum, utdanning, media.
Kunstproduksjonar
"Så sa kona: Kvifor har du aldri fortald dette til meg?
Så måtte eg berre seie som det er: Men du spurde jo aldri, du! Sa eg..... "
Gustav J. - Sjømann
B. Praktisk intervjuarbeid
Fri forteljing som hovudmetode
Kort om kvantitativ og kvalitativ metode i intervjusamanheng
Journalistisk intervju er ulikt eit kvalitativt intervju
Problemet med spørjelister og intervjuguide
Opne spørsmål og dynamisk emneordliste.
Intervjuaren
Kunsten å høyre etter
Intervjuar og forteljar - same eller ulike prosjekt?
Fordomar og hangups
Kvite felt og nåler på kartet
Utval av forteljarar
Prosjektdefinisjon
Motivasjon - kvifor vil nokre fortelje og andre ikkje?
Frivillig påmelding
Overtaling
Forteljaren
“Eg har ikkje noko å fortelje”
Sjølvbilde, livsløgner og ansvar for ettertida.
“Dette hadde eg gløymt”
Erindringsforskuvingar og bleike minne
Notid og fortid - og minne som prosess.
Etikk
Kven eig historia? (Forteljarens historie og formidlarens historie)
Ytringsfridom og personvern - historie er ikkje for pingler
Informert samtykke til opptak og arkivering
Informert samtykke til logging og tekstsamandrag
Informert samtykke til publisering
C: Nokre viktige refleksjonar
Makt
Maktanalyse - intervjuar, forteljar og kontekst. Avklarte og uavklarte maktrelasjonar. Maktkamp / makt som prosess.
Maktstrategiar (“kritisk sans/kjeldekritikk”, definisjonsmakt, overhøyring, kroppsspråk, mistolking
Avmaktstrategiar (snakke etter munnen, svare - og tie - etter forventing, uvilje/ordknipe, diskusjon, mistolking.
Angst og sjenanse
Intimitet
Kicket av å fortelja, og av å lytta. Og sur svie, etter den søte kløe.
Samtykke som prosess. (Etisk refleksjon)
Avstand som prinsipp og som praksis:
Gløymsle
“Minne som prosess”
Det me ikkje har opplevd - ex. krisa i 1982
Det som gjer vondt å minnast
Ynskjetenking - slik det helst skulle ha vore
Kvite løgner og ande usanningar
Tillit.
Sjølvtillit hos intervjuar og forteljar.
Organisering av intervjuprosjekt - erfaringsdeling undrvegs
D. Etterarbeid
Dokumentasjon
Prosjektspesifikk emneordiste
Innhaldslogg
Tekstsamandrag
Definisjon/utklipp av stubbar
Arkivering av samling
Analyse
Kontekst og prosjekthistoire
Emneordliste og stubbar
Drøfting av funn
Samanfatting - og definisjon av vidare behov
"Oj - har det gått fire timar?
Men takk skal du ha - dette var veldig moro!
Mange av desse forteljingane hadde eg heilt gløymd!
Yotam Girgis, prest.
E. Formidling
Arkivering og publisering av kjeldemateriale
Memoar.no
Minner.no
Norsk Folkeminnesamling / SAMLA
Nasjonalbiblioteket
Frittståande prosjektsider
Kuratering
Utstillingar
Foredrag / Podcast / Blogg / artiklar
Forteljarpanel
Bok med kjeldesamling
Kunstproduksjonar
Attforteljing
Borgarscene
Forteljing
Forteljarpanel på Sjøfartsmuseet i Bergen